Rotterdamse Stadionweg snijdt hout als nieuwe opleidingslocatie

“Als ik iets voor het Nieuwe Jaar mag wensen, is het dat de grote bedrijven in de regio ons ook bij het volwassenenonderwijs nog meer gaan vinden. Met meer projecten en meer stageplaatsen verwacht ik dat we hen veel vaker talentvolle en gemotiveerde medewerkers kunnen leveren en de werkloosheid terug kunnen dringen. Ik heb goeie hoop dat dit gaat gebeuren.”

Aan het woord is BAM Wonen leermeester Yar Nouri. Hij is docent Machinale Houtbewerking op het nieuwe opleidingscentrum aan de Stadionweg in Rotterdam Zuid. Op een steenworp van het beroemde voetbalstadion De Kuip. En samen met Hans van der Hijden en Peter Mes is Yar coördinator van het nieuwe praktijkopleidingscentrum. Sinds november 2019 is deze BAM-locatie in gebruik voor het plan van opleidingsbedrijf Rijnmond-Bouw om het grote tekort aan vaklieden terug te dringen. Ook andere bouwers, gemeenten, sociaal maatschappelijke organisaties en onderwijsinstellingen uit de regio werken aan het plan mee.

Prachtige plek

Sinds de crisisjaren gebeurde er niet zo veel meer op de BAM locatie. Tot het opleidingsbedrijf contact met ons opnam. De opleiders vonden de Stadionweg een prachtige plek voor praktijklessen, bijvoorbeeld voor de (machinale) houtbewerking, metselen en tegelen Wij als BAM Wonen realiseerden ons dat samenwerking met RijnmondBouw een mooie kans is op nieuwe, goed opgeleide medewerkers. Van alle niveaus en achtergronden. De klik was snel gemaakt.

Complete houten schuren

Aan de Stadionweg leren de leerlingen alles over kozijnen, ramen, deuren, spouwbladen, gevelelementen en dakranden en zelfs over complete houten schuurtjes bouwen. Soms vanaf het allereerste begin van hoe houd ik mijn hamer vast en hoe gebruik ik mijn gereedschap goed, veilig en netjes. In de tweede fase neemt Yar de begeleiding over. Hij leert hen hoe ze tekeningen moeten lezen en hoe ze hun gereedschap echt kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld bij het maken van tuinschuurtjes. De leerlingen maken de 120 prefab-onderdelen in de werkplaats. Dan maken ze er een compleet pakket van dat naar de bouwplaats verstuurd wordt. Daar aangekomen, zetten de stagiaires de schuurtjes in elkaar. Dat is dan de derde fase van het leertraject. “Een prachtig praktijkgericht project”, vertelt Yar. Ook op het gebied van metselen en tegelen worden de leerlingen opgeleid tot echte doeners, die verstand hebben van wat ze bouwen.

Aan de slag

Yar steekt elke ochtend om half 7 de sleutel in het slot om de poort van de locatie Stadionweg te openen. Hij zet het alarm uit, doet de verlichting aan en zet de eerste koffie. Om kwart over zeven zijn alle leerlingen van die dag aanwezig om te beginnen met hun programma voor die dag. Al snel gaan de handen uit de mouwen. Ook aan de locatie zelf wordt hard gewerkt door de leerlingen. Er is al een kantoortje gebouwd en aan de was- en toiletruimte wordt nu hard gewerkt. “Daar komen de toiletten en daar gaan we de wastafels plaatsen”, wijzen Yar en Hans van der Heiden. Even verderop staan twee leerlingen te oefenen met tegelen. Zij kunnen dan de wasruimtes aftegelen, zodra het constructiewerk en het leidingwerk klaar is.

“Ouwe”

Het aantal leerlingen verschilt van dag tot dag. Tien is het maximum. “We leren hen ook praktische dingen. Kom op tijd, werk veilig, zorg voor je spullen en help je collega. Wij mensen uit de praktijk weten allemaal hoe belangrijk dat is.” Yar zelf werkt nu al weer 12 en een half jaar bij BAM. Zijn leermeester was Willem van der Giessen. Die onder zijn leerlingen bekend stond als ”Ouwe”, terwijl Yar en de anderen “jongen” genoemd werden. De “Ouwe” leerde hen de praktische dingen van hun vak. “Dat was op deze zelfde locatie” herinnert Yar zich met een vleugje nostalgie, maar vooral met trots dat hij er een vak heeft geleerd. Een trots die aan betekenis wint wanneer je hoort dat Yar als 22-jarige naar Nederland gevlucht is uit Afghanistan en hier een bestaan als gewaardeerd vakman en leermeester heeft opgebouwd. “Ik ben zover gekomen dankzij mijn leermeester en al mijn collega’s”, vertelt hij. Dik kans dat de nieuwe leerlingen Yar nu ook ‘Ouwe’ noemen. Nou ja, achter zijn rug dan natuurlijk.

Handen in de bouw

Misschien wel mede hierdoor dat hij zich extra betrokken voelt bij de mensen uit de regio die moeilijk aan het werk komen door een afstand tot de arbeidsmarkt. “Kom gewoon naar deze plek hier en blijf komen. Laat je niet ontmoedigen, maar laat zien dat je echt wil en luister naar advies. Dan slepen wij je er wel doorheen” dat is Yar’s advies bij de kennismaking. Hij vertelt het verhaal van een langdurig werkloze timmerman van een jaar of 50 die het leertraject doorlopen heeft en nu weer bij een van de bouwbedrijven voltijds aan het werk is. ”Prachtig om mee te maken hoe het leven voor hem veranderd is. En dat heeft hij zelf met de hulp van alle betrokken organisatie bereikt. Daarom zijn de stagewerkplekken zo belangrijk. Ze zijn de verbindende schakel tussen onze opleiding en de praktijk. Zo slaan we de handen ineen voor meer ‘handen in de bouw’. Tegelijk pakken we met elkaar de werkloosheid in de regio aan. Mooi werk, toch?”

Rijnmond-Bouw spant zich al jaren in om het grote tekort aan vaklieden in de bouw te verminderen. Het bedrijf leidt daarvoor leerlingen in het VMBO en MBO op vanaf niveau 1 tot en met niveau 4 en praktijkleren. Maar ook zij-instromers uit andere beroepenvelden en mensen zonder werk blijken prima op te leiden tot vaklui waar de bouwbedrijven in het Rotterdamse echt wat aan hebben.